Tänk att för ett år sedan...


Tänk för ett år sedan, hur nervös och förväntansfull man var. Så var det i och för sig varje år vid den här tidpunkten. Dagarna innan sommarlovet. Då alla lektioner i skolan plötsligt blev slappa eller inställda. Då man satt ute i gräset med klassen och fikade. Sista veckan innan sommarlovet är härligt skön.
   Men förra året var speciellt. Förra året var det sista veckan innan studenten. Det var extra skönt och spänningen gick nästan att ta på i klassrummet. Jag kommer ihåg de sista dagarna. Vi satt ute i gräset med klassen, fikade och spelade kubb. Lektioner var knappast ens att tala om. En dag dök Desse, jag och Robin upp till skolan med kassar fyllda av cider och öl. Vid fotbollsplanen slog vi oss ner under lite halvt irriterade blickar av lärarna och avundsjuka (och av vissa chockade) blickar av eleverna. Så satt vi där och kollade på matchen mellan lärarna och oss treor. Vi vann - har jag för mig. Efteråt satte vi oss i stadsparken och bara njöt. Njöt av solen, livet och av att studenten snart var här.
   Och snart var den här. Studenten. En av de roligaste dagarna någonsin. En dag som bara kommer en endaste gång. Som man önskar att man fick uppleva flera gånger. Det blir ingen mer chamangefrukost utanför skolan. Ingen mer sång och dans av lärarna. Ingen mer allsång av elever med vita mössor. Inget mer sjungandes på tåget påväg ner till stan. Inget mer gapandes och skrikandes på ett lövklätt flak. Ingen studentmottagning. Ingen jublande fest på kvällen. Inget hav av vita mössor. Ingen gråtande Rebecka som kastar sig runt halsen på en och skriker Erika, vi har tagit studenten!! 
  
Eller, ja, klart allt det där kommer igen. Men inte för mig. Nu är det andras tur. Kusinen och hennes kompisar i år. Bror min nästa år. Och man kan väl inte göra annat än att hoppas att de får en lika kul student som jag hade.





//Erika

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Underbara tider! Shit va jag vill göra om studenten!

2009-06-04 @ 16:37:44
URL: http://bbqvillage.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag vill oxå göra om studenten!

2009-06-05 @ 10:33:28
URL: http://thores.blogg.se/
Postat av: Erika

jaaa, låt oss alla göra om studenten!

2009-06-07 @ 22:35:49
URL: http://bbqvillage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0