"Det blev en 08:a för mycket i sängen"

Tåget susar in på stationen, två minuter försenat. Jag och Alex försöker snabbt hitta våran vagn och sittplats, vilket tog lite tid. Därefter var vi påväg. Göteborg nästa. Christoffer, göteborgaren vi mötte upp i fjällen fyllde 20, så det var klart Alex och jag var på att dra ner långa vägen till Göteborg och fira honom. Så där satt vi på tåget i flera timmar. Tror inte vi var så omtyckta av folket brevid oss, vi pratade ovabrutet, sminkade oss, målade naglarna och lyssnade på hög musik. Väldigt trevligt tyckte vi.

  


Efter en evighet är vi framme i Göteborg, som bara måste ha landets mysigaste station. Skitmysig. Bussen ut till Kungsbacka tog sin lilla tid och när vi hoppar av får vi en chock. Det vi möts av är mörker, åker, mörker och åker igen.
Alex: "Det är ju bara åkrar här!"
Jag: "Det är värre än Grillby!"
Efter våran lilla förfest på tåget och bussen har nöden ingen lag, så det första Alex gör är att kliva rakt ut på åkern för att kissa. Smart drag. Hon halkar och blir helt lerig. "Erika! Jag stinker för fan kobajs!" Precis när vi står längs vägkanten, jag framåtböjd och försöker torka lera bak på Alex byxor hör vi hur två bilar tutar och tvär bromsar intill oss. Great, pojkarnas första intryck av oss måste ha varit underbart. Därefter fick vi ännu en liten chock, ut ur en av bilarna hoppar en pojk, som vi senare fick reda på att han hette Pontus, iklädd endast kalsonger och en fluga.

 


Äntligen framme på självaste festen. Genast flyger folk fram för att hälsa. "Hejsan, ni är stockholmarna va?" Alex och jag kände oss lite som utbölingar då alla i princip redan kände varandra. Lite oroliga var vi även för att vi skulle bli hatad av tjejerna på festen (kan va så ibland när man kommer som ny tjej till ett gäng, speciellt om man är "dryg 08"), men de var hur trevliga som helst. En t.o.m. döpte en katt efter sig själv och oss, Tea (Therese, Erika och Alex).

 


Resten av kvällen dansade vi för det mesta. En kille försökte lära mig vad alla technobanden (de spelade bara det där) hette. Jag lyckades inte så bra, trots att det verkade vara samma band hela tiden. Jag hörde ju ingen skillnade på låtarna. Haha. Den enda jag kunde var Adam Tensta. Woho!
Vi hade även sönder en säng. Alla skulle klämma ihop sig där eller något (vet inte riktigt, var Thomas ide tror jag) så vi hamnade fem pers i en stor hög så sängen braka ihop. Vilket de morgonen efter skyllde på mig "Det var Erikas fel, det blev en 08:a för mycket i sängen." Juste, Alex och jag blev kallade för Stockholmarna eller 08:orna hela kvällen, trots att jag hade gett mig på ett försök att förklara att jag var 0171:a (vilket de överhuvudtaget inte ville höra talas om haha).

 

Alex och jag hade en lärorik resa i alla fall. Vi lärde oss varför alla heter Glenn i Göteborg och varför de inte har någon tunnelbana. Vi insåg också att göteborgare låter så ruskit snälla med sin dialekt. Som när ett gäng svartrockare gick förbi oss på bussen. De såg läsiga ut, men pratade på det gulligaste sättet. Hänger ju inte ihop alls. Jag själv fick även öva min göteborska lite. Efter att Filip och Thomas slutat knuffats och bråka försökte de lära mig lite. Jag lyckades tydligen inte så bra enligt dem (eller Christoffer som låg å tjuvlyssna i rummet brevid) så jag tror nog inte att jag ska bosätta mig i Göteborg och försöka passa in. Kommer inte sluta så bra. Men resan var helt klart askul, alltid trevligt med lite äventyr.

//Erika

Kommentarer
Postat av: Anonym

haha ja äventyr var det;)
Den där bilden på mig och Pontus är asful. Men okej.

2008-02-12 @ 21:44:38
URL: http://alindgren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0