Studenten, en enda stor kaotisk fest


Nu är det dags igen, studenternas tid. Återigen beställs det mössor, finkläder köps och studentfesterna drar igång. Snart är de där ute och glider runt på sina bilflak med champagneglasen i handen. Ropar och skriker med lyckliga leenden klistrade i ansiktet medan solen strålar på himmelen ovanför. Studenten, en enda stor lycklig fest.
I år är det dock en liten skillnad för min del, i år är det min tur. Den här gången får jag vara bakom kulisserna till de där lyckliga leendena. Det kommer vara jag som står på flaket tillsammans med mina kompisar. Jag får ta del utav den stora festen. Och kaoset runtomkring.
 
Redan ett år i förväg började ryktena om att den och den klassen redan hade bokat studentskiva. Snart skulle det vara för sent. Min klass skyndade oss att ta kontakt med en av krogarna i närheten för att kunna planera den grymmaste studentskivan någonsin. Lättare sagt än gjort. Skivan bokades in och nu, ett par månader innan dagen med stort D, slår vår utvalda krog igen. Panik. Vad händer nu med klassens stora fest?

Medan paniken och stressen över att hitta en ny festlokal slår till börjar även ångesten komma. Hur ska man ha råd med allt? Vilka saker är värda att lägga sina surt sparade pengar på? Vill man ha den där dyra lyx mössan? Ska man lägga till en sten eller kanske ett extra band? En mysig tröja kanske man vill ha? Nej, vänta, då räcker inte pengarna till den där fina avslutningsklänningen. Eller de nya skorna. Alla kompisarnas skivor då, de vill man ju också gå på?


Ångesten över att få pengarna att räcka till och att fixa en schysst skiva är inte det största problemet. Vi tar ju studenten, skolan är slut, friheten är här. Underbart, men vad fan gör vi nu? Det är dags att sluta lalla runt och vara oansvariga. Det är nu vi tar det största steget in i vuxenvärlden. Vad är det vi vill göra med våra liv? Ett jobb skulle ju inte vara helt fel. Eller kanske ska man välja en bra högskola och plugga vidare? Ut och resa, se världen och uppleva nya spännande saker? Möjligheterna är många, det är bara att välja och vraka.

Så vi kryddar lite extra med beslutsångest över all stress och panik för att sedan blanda ihop det med förväntan och lättnad, värm i ugnen och vips så har vi en smarrig känslokaka lagom till studentdagen. Serveras med några uppfriskande glas champagne och vår student blir det roligaste vi någonsin varit med om. För vår student är en enda stor kaotisk fest, som kommer att ge oss glada minnen för livet.
 
 
 

//Erika 

Kommentarer
Postat av: Therese

Pengarna till min skiva kan du ju spara, eftersom vi inte ska ha någon. Vi skulle ha på Lotus, men det lade ju ner och nu orkar ingen fixa ngt annat...

2008-04-08 @ 12:40:57
URL: http://thores.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0