Tapetsering, en svår konst

Jag är så äckligt jävkla trött. Igår hade jag nästan bestämt mig för en krogkväll idag, ut och dansa lite, men icke. Vaknade imorse helt död. Orkade verkligen inte med att göra någonting idag. Har ju fått komma tillbaka till skolan igen, de ville inte ha oss hängandes hemma. Så nu håller Desse och jag på att renovera ett rum i skolan, Andrumemt kallas det. Är typ som ett vilorum och ibland sitter en präst där som man kan komma och snacka med. Hmm... Ajaj, igår var första dagen tillbaka i skolan (var lite sur över att behöva åka tillbaka, hade precis börjat planera min lediga tid, men visst, visst) och Desse och jag satte igång med att måla en svart fondvägg i rummet. Egentligen skulle det vara en fototapet över hela väggen, men då vi räknade lite fel på måtten blir det mer som en stor tavla på en svart vägg. Idag fick vi båda två upptäcka hur otroligt kul (!?) det är att tapetsera. Våran lärare var stressad med lektioner och allt vad det var så hon bara dumpade lite hinkar, borstar och tapetklister i famnen på oss och sa att hon litade på oss. Hon måste vara modig den kvinnan. Eller väldigt stressad. Jag själv skulle nog inte litat på mig, en 1000 kr tapet och jag har aldrig tapetserat förut. 

  
I full fart med tapeten. Bilderna är tagna av Desse http://dez.bilddagboken.se/

   Både Desse och jag var en aning nervösa när vi vecklade ut tapeten, började mäta och blanda klistret. Efter ett tag vågade vi oss på att smeta klistret på den första tapethalvan och försökte försiktigt sätta upp den på väggen. Vi uppfann en egen liten stil att på vissa ställen ha på klistret i efterhand. En väldigt bra metod måste jag säga. 
   Därefter var det tapet nr 2. Den som bråkade mest. Vi var tvugna att få den att passa in med mönstret på den första tapet, få den rak och på rätt plats utan luftbubblor. Vi höll på så länga med att försöka sätta den rätt (jävlen ville verkligen inte sammarbeta!!) att klistret hann torka på halva tapeten så vi beslöt oss för att slita loss den och smeta på mera. Även en egen liten metod. Andra försöket gick det bättre. Och när den 3:e och sista biten skulle på plats började vi få in tekniken så även det gick bättre. Dock upptäckte vi att det blev lite snett, men va fan. Jag är grymt stolt över oss. Om nu tapeterna sitter kvar när vi kommer tillbaka på måndag :S haha.

Jaja, blev i alla fall en lugn kväll idag. Och det är asskönt. Är så trött så jag knappt kan skriva för jag har nästan glömt hur man stavar, haha, allt sker automatiskt. Snaer ska jag kolla på Coupling, en asrolig serie. Kollade jämt på den för några år sedan tillsammans med Tove och för några dagar upptäckte jag att de visar den på TV4plus varje dag runt 23.00 Ni bör kolla! haha. Handlar om ett gäng flickor och pojkar som jämt hänger på en bar, låter kanske inte så roligt kanske, men pallar itne förklara mer. Ni får kolla själva helt enkelt. Pusshej!

//Erika

Kommentarer
Postat av: Alex

Det blev ju fiint:)

2007-10-16 @ 11:19:02
URL: http://alindgren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0