Bussfunderingar


Återigen märktes det att skolan har börjat. Fick en smärre chock när jag klev på bussen. Denna gång i Enköping. Stod vid busskuren och såg en buss svänga åt  mitt håll. Byggde upp hoppet om att nu var väntan över. Såg massa folk genom bussfönstret. Insåg att detta kan inte vara min buss. På bussen till Grillby sitter inga människor. Möjligtvis en liten bortirrad tant. När den kommer närmre inser jag, det är bussen  mot bbqvillage. Vad gör alla dessa människor på min buss? Vilka vill åka till Grillby? Såklart, det är ju alla skolbarn. Dumma skolbarn. Hela sommaren har bussen varit så lugn och skön, men det är väl över nu antar jag.

Hmm, jag skulle skriva ett kort litet inlägg, men tappade tråden direkt. Har inte ens kommit fram till det som jag tänkt att jag skulle skriva om. Men nu är jag där. På bussen kliver en mamma på. Hon hälsar på en tjej som redan sitter på bussen och sätter sig på ett ledigt säte bakom tjejen. Pratar lite med tjejen. Då skriker en kille med ett besviket tonfall Mamma, jag sitter ju här. Så kommer mamman och sätter sig med sonen medan de två och killens kompisar skojar om att hon fryser ut honom. Den här killen var kanske runt 16 år. Vilken 16 årig kille ropar på sin mamma när han ser att hon kliver på samma buss? Min brosa är nästan i den åldern (han är, tro det eller ej, lite äldre än så) och han skulle aldrig, aldrig, göra det. Tvärrt om. Han skulle ducka bakom ett bussäte och låtsas som han inte sett henne. Eller ens känner henne. Men självklart vet halva bussen att det där är ju hans morsa. För vi bor ju i Grillby. På Grillbybussen vet folk i princip namnen på de som sitter på bussen runtomkring. Med undantag för mig då. Jag har ingen koll alls. Jag vet nästan inte vem någon är, det är bara bekanta ansikten som jag någon gång skymtat i vimmlet på Grillbys gator.

//Erika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0