Pensionärer i solskenet


I natt blev det ganska galet. Har i princip inte fått någon sömn alls. Skulle ju vara i förbaskade lilla Enköping vid nio imorse så det var bara att skita i sömnen och slummra lite på tåget hem istället. Eller ja, slumra, jag sov som en liten gris. Var väldigt, väldigt trött. Väl framme i Enköping, klar med det som skulle uträttas piggnade jag till. Jag ville gå i affärer. Jag ville spendera pengar. Lättare sagt än gjort. Jag fick sitta på en bänk i solskenet i 45 minuter innan affärerna ville öppna sina stora dörrar för mig. Som tur är fick jag ju sällskap av en glad liten gubbe som pratade på om allt mellan himmel och jord.

"Jag har ju köpt en snusdosa. För jag röker ju inte. Det här är ju mer hygieniskt."

"Jag bor i Bålsta. Jag trivs verkligen där. Det är så fint i Bålsta. Visst är det fint i Bålsta? Det är bra i Bålsta. Förut bodde jag i Bro, men det var bara för att jag skulle ha nära till jobbet. Varje jul bjöd firman på julbord. Och vilket julbord! Det var så stort och så gott. Dyrt måste det ha varit. Men det bjöd de på. Det måste ha varit dyrt. Men oj vad gott käk det var."

"Jag bor i Bålsta. Bålsta är så fint. Under lägenheten kan man köpa mat för 45 spänn. Då får du förrätt, varmrätt och eft... kaffe. Var någonstans kan man mer få det? Ingenstans!"

"Vet du vart det finns en optiker? Åh nej, då får det vara. Det var för långt att gå. Jag har ju haft sönder mina glasögon. Jag hade de i fickan så satte jag mig ner. Ooops. Där rök de. Delade mitt i tu. Haha! Vilken otur. Jag satte mig på dem. Haha. Krasch! Haha. Vilken otur man kan ha. Nu måste jag lämna in de på lagning."

"Nej, jag har inge bråttom. Jag är pensionär nu. Jag har massa tid. Förut jobbade jag i Bro. Det var ett stort företag. Och de bjöd på ett så gott julbord varje år. Men nu har någon annan tagit över så nu vet jag inte hur det är. Men julbordet var fint det."

Trevlig liten gubbe. Fick tiden att flyta på lite snabbare med sitt babbel i alla fall. Även om jag inte fattade allt han snackade på om, men två saker förstod jag med säkerhet. Han bor i Bålsta och gillade julbordet på jobbet.

//Erika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0